Amanda in Maleisië!

De Merapi en andere avonturen!

Lieve, trouwe lezers van mijn reisblog,

Een aantal spannende avonturen verder is het volgens mij wel weer eens even tijd voor een korte update van mijn leventje hier! Laten we beginnen waar ik vorige keer geëindigd ben, Cameron Highlands.

In het weekend van 30/31 oktober zijn we met een gehuurde auto (ik, Marijn, Ferrick, Koen en Frank) richting Cameron Highlands gereden. Dit is een hoogland in Maleisië waar de theeplantages, bloemenplantages en fruitplantages te vinden zijn. De eerste dag zijn we dan ook een theeplantage wezen bezoeken. Heerlijke thee gedronken (dus niet, maar gaat om het idee!) en daarna even allemaal leuke foto’s gemaakt van iedereen tussen de theeplanten. Na nog twee plantages bezocht te hebben, vonden we het na de lange rit ernaartoe wel weer leuk geweest voor die dag. We moesten in een van de weinige kleine dorpjes in dat gebied opzoek naar een slaapplaats. Dat was makkelijker gezegd dan gedaan, aangezien het aanbod niet erg groot was. We kwamen zelfs langs een hostel wat alleen toegankelijk was voor Moslims, helaas daar horen wij niet bij ;). Dus maar op naar het VVV, waar ze ons een hostel aanwezen dat een goede prijs/kwaliteit verhouding zou hebben. En dat klopte redelijk, want voor 2,50 per nacht sliepen we op een zolderkamertje op een matras op de grond. Eerst zijn we nog maar even het dorpje in geweest, gezellig met een NL’se backpackster die we in ons hostel hadden ontmoet. Bij het NL’s café (ja, wij zijn overal te vinden) hebben we gezellig de hele avond gekletst, met een cocktail na bij de plaatselijke kroeg. De volgende dag zijn we aardbeienplantages, bloemenplantages en Chinese tempels wezen bezoeken. Al met al een super mooi weekend met mooie plantages, super gezellige mensen en heel veel lol! Eenmaal weer terug in Kuala Lumpur hebben we dan ook nog gezellig met z’n 5en gegeten en snel alle foto’s uitgewisseld om iedereen te kunnen laten meegenieten van deze geslaagde dagen ;)

Het grote avontuur kwam echter in het weekend daarna, toen ik en Viri voor een geplande 4 daagse trip naar Yogyakarta gingen. Ja, er was wel sprake van een vulkaantje, 29 km boven de stad, maar die zou zich wel rustig houden toch? Nou nee dus, de Merapi… De grootste, meest actieve vulkaan van de Wereld, praktisch in onze achtertuin! De dag, donderdag, dat we aankwamen hadden we strak blauwe lucht, geen asje aan de lucht zeg maar. Die dag hebben we dan ook een riksja gehuurd die ons door de stad heeft gereden naar batik shops, wajang poppen makers en een zilver fabrikant. Een prachtige eerste dag, een leuk hostel, dus het begin van onze trip kon niet meer kapot, helemaal niet met de Borobudur op de planning voor vrijdag. Maar de nacht van donderdag op vrijdag gooide de Merapi ‘as in het eten’. Een aparte gewaarwording dat als je naar buiten stap s ochtends, op weg naar onze gehuurde auto met chauffeur ;), dat het letterlijk as regent. De grootste uitbarsting van de vulkaan in de afgelopen 100 jaar had die nacht om 1 uur plaatsgevonden werd ons verteld. 1 keer in de auto, die al aardig bedekt was met as, vroeg de chauffeur of we toch een poging wouden wagen de Borobudur te zien. Natuurlijk, daar waren we tenslotte voor gekomen! Toen begon een indrukwekkende auto rit, aangezien de Borobudur nog iets dichter bij de Merapi ligt dan de stad. Rijden door 5 cm as, een mondkapje voor en een horde van vluchtende mensen op scooters tegenkomen laat een aardige impressie op je achter. Om ons heen was alles grijs, op een paar rijstvelden na, welke ze actief aan het besproeien waren, hopen nog iets te kunnen redden. Alle bomen vielen van ellende om, afgestorven door de zuurstof tekort en bezweken onder het gewicht van het vulkaanas. De Borobudur was dan helaas ook gesloten, maar de rit was de moeite meer dan waard. De lieve chauffeur heeft ons toen naar andere tempels gebracht, de Prambanan, welke ook super mooi waren, alleen helaas voor een deel verwoest door de aardbeving van 2006. Na die tempels zijn we water en brood gaan halen, welke we naar het stadion hebben gebracht waar een klein deel (wel de grootste opvang) van de mensen werd opgevangen die geëvacueerd waren door de vulkaan. Hier, op de rand van het stadion, onder de tribunes, zaten 30.000 mensen te hopen ooit weer naar hun huis te kunnen. Een machteloze situatie, waarin je ook niet meer kunt doen dan hun voedsel en water brengen, waar ze dan ook super dankbaar voor waren.

De volgende dag was de vulkaan iets rustiger waardoor de regen van as niet meer zo heftig was als de dag ervoor. Wel moesten de mondkapjes ook die dag nog gedragen worden, en das erg sexy ;) We hebben die dag alle culturele dingen maar bezocht, zoals het paleis van de sultan, zijn badhuis daarna naar het strand om lekker even uit te waaien in de frisse lucht. S avonds hebben we gezellig in een cafeetje met de vriendin van Rike (Bert zijn tante) en haar vrienden wat gedronken. Toen hoopten we nog steeds de volgende morgen terug te kunnen vliegen. Helaas mocht dat hem niet worden, as in de lucht en dan kunnen ze niet vliegen. Omgeboekt naar dinsdag, baas bellen en maar snel naar het paleis van de sultan om daar de Indische dans te gaan bekijken. Verder hadden we alles al zo goed als gezien in de stad dus hebben we lekker rustig aan gedaan, wat rond gelopen door de stad en ook zo onze maandag de tijd besteedt. Dinsdag poging twee… weer gecancelled. We moesten echt naar huis ivm met stage dus hebben we onze tickets om laten boeken voor de eerste vlucht vanaf Jakarta op woensdagochtend. Snel de trein gepakt voor een mooie reis van 8 uren door het Indische landschap van rijstvelden, rijstvelden en rijstvelden. In Jakarta aangekomen hebben we de nacht op het vliegveld doorgebracht op een houtenbankje (ja, dat kunnen we ook weer afstrepen op ons ervaringslijsten). S ochtends konden we om 6 uur naar KL vliegen. Na 2 uurtjes slapen, zijn we als bikkels maar weer naar stage gegaan s middags, waar ze alles wouden horen en super blij waren ons weer heel terug te hebben!

Afgelopen weekend was een stukje minder spannend, maar super relaxed. Jaja, dat was een van de weinige weekenden dat ik nog in KL te vinden was. Na ’s ochtends met Vera en haar collega naar een park te zijn geweest voor het beoordelen van filmlocaties, hebben we heerlijk bij ons zwembad gelegen en gezwommen. Aan het eind van de middag gingen we meeten met de vriend van het broertje van de vriend van Vera haar zus (snap jij m, snap ik m ;) ). Hij is hier voor 3 maanden voor zijn werk, en woont een aardig eindje buiten de stad. Na 2 weken hier had hij dus nog amper iets van de stad gezien. Een KL tourtje moest het worden dus. Van de Petronas Twintowers, naar de skybar, waar je een geweldig uitzicht hebt op de torens. Vanaf daar gelopen naar het Times Square van KL, Bukit Bintang, waar vandaan we het winkelcentrum hebben bezocht waarin een achtbaan zit. Daar vandaan zijn we naar ChinaTown geweest om wat te eten en alle neppe (no madam, it is the real stuff) kleding en tassen te bewonderen. Die avond wouden we eindigen met de nacht markt, pasar malam, in Kampung Baru. Helaas was die door de regen afgelast, waardoor we met een biertje van het uitzicht van mijn balkon zijn gaan genieten. Ja, die twin towers blijven toch bijzonder, en laten je even weer beseffen waar we toch eigenlijk beland zijn! De volgende dag ben ik met Vera naar het National Museum geweest. Voor 50 cent kan je daar een prachtig museum bezoeken over de geschiedenis van Maleisië. Naar onze smaak te veel leesvoer, maar prachtige plaatjes en objecten! Daarna zijn we maar eens even onze eigen woonwijk in gelopen, beter bekend als Little India. Hier geen nep artikelen zoals in China Town, maar high worden van wierook is hier niet moeilijk! Ze knappen deze buurt echt prachtig op, met de vrolijkste kleurtjes, mooie ornamenten en een grote fontein. Ook wel eens leuk om na 13 weken te zien waar wij eigenlijk zelf wonen ;).

Vandaag hadden we een dagje vrij, waardoor we gezellig met een groep naar het waterpark van Kuala Lumpur zijn geweest. Sunway Lagoon. Met 5 glijbanen is het niet een gigantisch waterpark te noemen, maar het attractie park en het dierenpark erbij maken het wel super leuk! Weer vooral veel lol met zijn allen, en voor Koen zijn laatste dag zijn we nog gezellig even met de groep uit eten geweest. Ook heel apart, dat de eerste van onze groep nu alweer naar huis gaat morgen. Zijn stage van 3 maandjes (! Ja zolang ben ik alweer weg) zit er alweer op. Wij gaan hier nog 2 maandjes genieten van ons avontuur en alle tripjes die in de planning staan. Dit weekend wordt het Ipoh, dus de verhalen en foto’s volgen snel!

K ben erg druk, maar k zal mijn best eens even doen om te reageren op al jullie leuke reacties (blijven doen hoor, vind t super!) en om eens wat kaartjes en mailtjes te sturen naar NL. Lieve lezers, geniet van de winter, wij houden het hier nog even bij de zon en 34 graden!

Tot snel, dikke kus Aman

Foto’s:

Cameron Highlands http://www.facebook.com/album.php?aid=557651&id=601575463&l=1f43c5bdf3

Yogyakarta, Indonesie http://www.facebook.com/album.php?aid=557676&id=601575463&l=f98721f9a9

Kuala Lumpur http://www.facebook.com/album.php?aid=557688&id=601575463&l=95d13452f8

Sunway Lagoon http://www.facebook.com/album.php?aid=559058&id=601575463&l=895552e773

Linda

Lieve Amanda!

Jeeetje, wat heb je weer veel meegemaakt! Om jou verhalen te lezen over die vulkaan uitbarsting is al indrukwekkend laat staan dat je er helemaal midden in zit! Gelukkig heb je dit allemaal op een klein afstandje mogen bekijken en keer je weer gezond terug :D! De tripjes voor de aankomende weken zien er helemaal te gek uit & oud en nieuw in Australiëee, ik ben jaloers! Ik kan de foto's helaas nu niet zien, geen verbinding met facebook ofz, maaar dat ga ik zeker doen!

Meid geniet er nog maar even van, want inderdaad er zitten er al weer 3 maanden op! Wat gaat de tijd toch snel!

Dikke kus

Betty Boer

Het was toch een werkstage?? Volgens doe je alleen maar superleuke dingen allemaal!!! Geniet ervan...
xxx

Emily

Hey Amanda,
Wat een mooie foto's weer! Dat zal wel even schrikken zijn om zo dicht bij een vulkaanuitbarsting te zitten.. Wat gaat dat snel hé, je bent alweer over de helft!
Veel plezier nog en geniet ervan!
xx

Suzanne

Lieve Amanda,

wat beleef je daar toch veel, ben zo jalours op je! Geniet van de tijd die je daar nog hebt, want voor je het weet is het voorbij en zit je weer gezellig bij ons in het koude Nederland. Binnenkort zal ik je weer even mailen.

Liefs

Carmen

Ha lieve Aman,

Wat heb je weer veel meegemaakt zeg, het leven in Grunn zou je bijna saai gaan noemen ;) Ben blij dat je het nu zo naar je zin hebt! En idd, 3 maanden alweer weg! Wat gaat de tijd toch snel! Nou geniet er nog maar even van, mailen/skypen we binnenkort weer! Enne, wel een beetje voorzichtig he ;)

Dikke kus

Florence

Lieve Amanda,

Wat maak jij veel mee zeg!!! Leuk verhaal, maar ook erg spannend. Vond je die vulkaan niet eng? En wat super dat jullie water en brood brachten bij die mensen. Ik zal zo nog even je foto's zien! Goh je zit daar alweer 3 maanden. Wat gaat dat snel zeg. Nog even en dan ben je alweer in NLD. Geniet en een hele dikke zoen van
Florence

Marylka van de Water

Hee lieve Amanda!
Echt wat een avonturen en verhalen, helemaal te gek! En ook echt tof dat je zoveel dingen onderneemt. Vind het echt helemaal super wat je doet daar:) En dat met de vulkaan, was je niet bang dat dat ding uitbarste! Ik zou helemaal para worden geloof ik. In ieder geval ik stuur even een e-mail om je vanuit berlin een beetje te up-daten;)
Dikke kus! X

Decy

Lieve Amanda, wat een belevenissen toch. Bedankt dat ik voor even mee mocht reizen. Jouw verhaal was weer beeldend!
Knuffel, Decy

Amber

Heee lieve Aman!
Wat een ontzettende spannende verhalen en leuke foto's! Wel heel dapper van je allemaal hoor. Wat een avonturen zeg.
Ik heb je kaartje ontvangen en ben er ontzettend blij mee. Heel leuk! Ik ben nu bezig een kaart terug te sturen, en bedenk ik me dat ik niet het juiste adres hebt waar je nu verblijft... AUSTRALIË!
Dus... zou ik je adres mogen waar je nu bent? Kan ik mn kaartje alsnog naar je sturen!
Dikke kus van Amber